Monitoring a terapie obezity

Tato webová stránka slouží k nahrávání seminárních prací z předmětu B02329 Monitoring a terapie obezity. Seminární práce musí být v rozsahu jedné až dvou stran A4 původního VLASTNÍHO textu. Téma práce obdrží každý student na úvodní přednášce.

Přesný návod, jak odevzdat seminární práci, najdete na webu www.doktorweb.cz. Tam také najdete všeobecné informace týkající se výuky tohoto předmětu.

149 komentářů u Monitoring a terapie obezity

  1. Trvalé výsledky hubnutí Katarína Timková KRUH 1016 napsal:

    JOJO EFEKT A CHUDNUTIE

    Jojo efekt, problém mnohých ľudí, ktorý sa snažia urýchliť chudnutie. Preto ak chce niekto naozaj schudnúť bez jojo efektu, je treba sa vyvarovať základným chybám.

    Zradné chudnutie 
    Jojo efekt pozná mnoho ľudí z vlastnej skúsenosti. Držaním rôznych diét, odopieraním potravín, hladovaním no výsledok ?: telo sa zľakne, preto keď prejde človek znova na svoju bežnú stravu a začne jesť potraviny, ktoré si odopieral, tak priberie naspäť schudnuté kilogramy a ešte aj navyše. Telo si urobí zásoby, aby nabudúce vydržalo drastické hladovanie, resp. chudnutie, ktorému bolo vystavené. Toto je faktom a skúsenosťou mnohých ľudí, v snahe schudnúť čo najviac kilogramov a najrýchlejšie. Dopúšťajú sa mnohých chýb, ktoré odporujú zdravému životnému štýlu. Pribraté kilogramy, resp. jojo efekt nie sú celý problém, v mnohých prípadoch sa nám k jojo efektu pridružia ďalšie komplikácie v dôsledku nesprávneho chudnutia.
    Nesprávne chudnutie Vám okrem jojo efektu môže spôsobiť:
    Spomalený metabolizmus
    Strata svalovej hmoty
    Zlé vyprázdňovanie ( zápcha, hnačky)
    Bolesti hlavy
    Únava, slabosť
    Zlé odvodňovanie organizmu
     
    „Lepšie je chudnúť raz a poriadne ako stokrát a stále s jojo efektom“

    Zdravý životný štýl, strašiak jojo efektu
    Keď ste sa už presvedčili, že diétami nič nevyriešite a sklamaní z jojo efektom bolo už dosť, tak konečne vedzte, že chudnúť sa dá aj zdravo a natrvalo.
    Pravidlá zdravia, pohody a chudnutia bez jojo efektu
    Na začiatok si musíte uvedomiť, že sa Vám nepodarí rýchlo schudnúť zo dňa na deň. Je to celoživotný proces udržiavania sa v kondícií, pohode a zdraví. Keď chceme schudnúť viac kilogramov a hlavne bez jojo efektu, pripravíme sa na to, že to bude trvať dlhšie. Aspoň máme záruku, že váhu si udržíme po celý život, ak sa budeme držať týchto rád. Samozrejme, že si tieto rady treba individuálne upraviť, vzhľadom na zdravie – preto sa radšej poraďte s lekárom, aby ste naozaj dosiahli chudnutie bez jojo efektu.
     

    Strava – chudnutie bez jojo efektu
    Začnite tým, čo asi poznáme každý, jesť 4-5 krát denne. Ešte pred raňajkami začnite deň pohárom čistej vody, aby ste naštartovali trávenie a metabolizmus. Po raňajkách majte aspoň 2-3 hodinovú pauzu, pre dokonalé spracovanie potravín. Desiata je dôležitá, pretože ňou udržujete naštartovaný metabolizmus. Najlepšie je jesť ovocie, krajec pečiva so šunkou, nízkotučný jogurt alebo pohár mlieka. Vždy záleží, čo sme mali na raňajky, nech nemáme to isté. Strava má byť pestrá, bohatá na živiny a všetky látky, ktoré telo potrebuje. Pretože telo nebude správne chudnúť, ak mu niečo chýba. Obed je najlepšie dať si medzi  11 – 13 hodinou. Polievky bez zápražky, taktiež sa vyhýbajte mastným vývarom. Ako druhé jedlo je vhodné mäso so zeleninou, zapekané zeleniny so zemiakmi, cestoviny, strukovinové prívarky… Pri oblohe ku mäsu sa vyhýbame zemiakom, nahradíme radšej ryžou a zeleninou. Opäť strava má byť pestrá, každý deň niečo iné. Medzi obedom a olovrantom má byť zase pauza aspoň 2-3 hodiny, pre dobré spracovanie stravy. Olovrant je podobný ako desiata. Volíme vhodnú kombináciu nech máme rozdielne, ako na desiatu. Večera by mala byť do 19 hodiny, pokiaľ ideme spať neskôr, tak aj večera môže byť neskôr, aby sme nedostali vlčí hlad ale vždy hodinu pred spaním už nejesť. Niečo ľahké, dobre stráviteľné. Nech nezaťažujeme žalúdok na noc. Ďalší dôležitý bod v správnom životnom štýle je pitný režim. Denne by sme mali vypiť štyri deci vody na desať kilogramov našej hmotnosti. Vypočítajte si presné číslo a postupne sa dostaňte na požadovanú hodnotu. Dobrý pitný režim nám zabezpečí dobré odvodňovanie, rýchle trávenie, spracovanie stravy a dobré vyprázdňovanie. Telo sa nám vďaka dostatku vody, bude dobre čistiť a detoxikovať, čo nám pomáha aj pri chudnutí. Ďalší dôležitý bod je pokoj, kľud. Život bez stresu, keďže stres nám zastavuje chudnutie. Ďalej, šport a pohyb. Aj vďaka športu a pohybu bude život krajší, keď sa hýbeme, tak nie len pálime kalórie, ale sa nám aj uvoľňuje hormón šťastia. Keď použijeme všetky tieto body, tak ani nebudeme vedieť, že chudneme. Bude to radosť, každého dňa, že niečo pre seba robíme.
     
    Pohyb – chudnutie bez jojo efektu
    Chudnutie bez jojo efektu vyžaduje aj primeraný pohyb. Musí nás hlavne baviť. Nemá zmysel, robiť niečo, proti svojej vôli. Vždy si vyberieme pohyb, ktorý nám je najbližší a dostupný. Keď si už vyberieme, tak by sme mali cvičiť, aspoň hodinu, až dve po jedle. Najlepšie je zjesť, niečo sacharidového charakteru. Hneď sa nám strava rozloží v žalúdku a putuje do krvi, v podobe čistej energie. Po cvičení je taktiež dobré, dať si niečo sacharidové, pre dobré budovanie svalstva. Najúčinnejšie je mať pohyb aspoň 3 krát do týždňa, po 45-60 minút. Pozor, mať málo pohybu je neúčinné na chudnutie, ale aj veľa pohybu škodí. Pretože telo sa nám preťažuje, dochádza k ochabovaniu svalstva, pričom, nemá čas sa regenerovať. Aby bol pohyb účinný, tak musíme mať pauzy, denné až dvojdenné, na regeneráciu svalov. Cvičiť priebežne. Vhodný pohyb Vám napomôže schudnúť bez jojo efektu a navyše si zlepšíte aj zdravie.
     
    Pitný režim
    To poznáme každý, že dobrý pitný režim, nám zaručuje správne fungovanie tela. Avšak opýtajme sa sami seba, dodržiavam aj ja správny pitný režim? Aby sme si skutočne vybudovali pevné zdravie, tak musíme denne vypiť toľko vody (čistej), koľko sme si vyššie vypočítali. (4deci vody na 10kg hmotnosti) Ak nebudeme dodržiavať správnu hodnotu, tak metabolizmus bude spomalený, zlé vyprázdňovanie, bolesti hlavy, telo bude zanesené odpadovými látkami. Preto je veľmi dôležitý, správny pitný režim.
    Veď to chudnutie nie je vôbec zložité. Ak chcete schudnúť bez jojo efektu, vyžaduje to síce určitú námahu a vytrvalosť, ale určite to zvládnete.

  2. Andrea Jakešová - Hormonální antikoncepce a obezita napsal:

    Vliv hormonální antikoncepce na přibírání na váze

    Hormonální antikoncepce je velmi často diskutované téma a to hned z mnoha důvodů. Mimo strach z jiných zdravotních komplikací trpí často ženy strachem z přibírání na váze, které by po nasazení hormonalní antikoncepce mohlo následovat, a to je někdy jediným důvodem, proč se jí raději vyhnou. Mnozí gynekologové se jistě setkávají s požadavkem na takovou antikonepci „po které se nepřibírá“, ale je otázkou, zda je vůbec v jejich silách takovému požadavku vyhovět? Je to celé jenom mýtus, nebo je na tom něco pravdy?

    Pravdou je, že dříve bylo přibírání po hormonální antikoncepci poměrně běžným nežádoucím vedlejším účinkem. Většinou se ale nejednalo o nárůst tělesné hmostnoti ve formě tukových zásob, zapříčiněný změnou jídelníčku nebo zpomaleným metabolismem, jako spíše o zadržování vody v určitých partiích, zapříčiněné velikým množstvím hormonů v těchto starších přípravcích. Jako se ale stále vyvíjí celá medicína, mění se a vylepšuje se také antikoncepce a dnešní moderní přípravky obsahují výrazně nižší množství hormonů. Díky tomu jsou méně časté nepříjemné vedlejší účinky, mezi které patří zadržování vody, bolesti a pnutí v prsou, nebo například bolesti hlavy a změny nálad. Samozřejmě zde stále ještě existují pilulky s vyšším množstvím hormonů, které se předepisují například jako pomoc při boji s akné nebo bolestivou menstruací, ale nejsou předepisovány tak často a vždy po vzájemné konzultaci lékaře s pacientkou. Zejména má-li pacientka zdravotní problémy, například vyšší riziko žilní trombózy, onemocnění jater nebo časté migrény, volí se vždy antikoncepce nízkohormonální, pokud vůbec. Pokud jsou zdravotní problémy vážnější, často nesmí dojít k nasazení žádné hormonální antikoncepce. Jedná se například o nemocné s Leidenskou mutací, což znamená zvýšenou srážlivost krve.

    Je tedy možné po moderní antikoncepci přibrat?

    I přes to, že je to nyní méně časté, než kdysi, je samozřejmě možné po nasazení nebo změně hormonální antikoncepce zaznamenat přírůstek na váze. Může k tomu dojít hned z několika důvodů.

    1.) Zadržování vody
    Jak už bylo zmíněno výše, některé tipy antikoncepce mohou způsobit nadměrné zadržování vody v organismu. Bývají to především starší přípravky. Zadržování v organismu se projeví přírůstkem na váze, pocitem oteklosti, těžkých nohou, pnutí v prsou a pocity nadýmání. V týdenní pauze, kdy se pilulky neužívají, se vše vrátí do normálu. Tento vedlejší efekt je velice nepříjemný a řešením je konzultace problému se svým gynekologem a přechod na jiný přípravek. Většinou se předepisují pilulky s obsahem hormonu drospirenonu.

    2.) Zvýšená chuť k jídlu
    Výkyvy hladiny hormonů mohou způsobit zvýšené chutě na sladké, nebo celkově zvýšenou chuť k jídlu. Tento jev je poměrně častý v týdnu před menstruací, nebo během jejich prvních dnů. Hormonální antikoncepce by tyto chutě měla naopak utlumit, ale někdy se stane, že v prvních týdnech užívání chutě naopak zesílí. Děje se to v důsledku adaptace na nový přípravek a většinou tento vedlejší efekt poměrně rychle odezní. Pokud by problémy trvaly delší dobu, je třeba to probrat se svým lékařem a domluvit se na změně přípravku.

    3.) Další faktory

    Svést nežádoucí přírůstek na váze na užívání hormonální antikoncepce je velmi jednoduché, ale ta v tom často bývá naprosto nevinně. Stejně jako kdykoli jindy během roku k tomu může vést spoustu jiných faktorů. Může to být změnou životního stylu, ke které může vést i nový partner. Je důležité si uvědomit, jesti snad středeční squash s kamarádkou nenahradil večer s partnerem, sledování filmu, pojídání brambůrků a popíjení vína, nebo jestli ty ranní palačinky příliš často nenahrazují celozrnný chléb. Velmi významnou změnou životního stylu může být taky rozhodnutí přestat kouřit, což je při užívání hormonální antikoncepce velmi rizikovým faktorem. Chuť na cigaretu je zaháněna něčím malým k jídlu a přírůstek na váze je na světě.
    V neposlední řadě může mít svůj vliv načasování. Hormonální antikoncepci často začínají brát dívky kolem šestnáctého roku života, což je doba, kdy se tělo stále vyvíjí, získává ženské tvary a to se projeví i vyšší vahou.
    Stejně jako při snaze o hubnutí hraje svou roli také stres. Pokud se žena po nasazení antikoncepce trápí strachem z tloustnutí, může i to sehrát v přibírání svojí roli.

    Jak proti těmto rizikovým faktorům bojovat?

    Důležité je vše důkladně probrat se svým lékařem. Provede vyšetření, probere s vámi vaši anamnézu a na základě toho rozhodne o vhodné antikoncepci (vybírat lze z mnoha cenových kategorií). Pokud po jejím nasazení pocítíte nepříjemné vedlejší účinky, které nezačnou brzy ustupovat, je důležité vše s lékařem znovu probrat a domluvit se na jiné alternativě. Většinou pro každou ženu existuje vyhovující forma antikoncepce. Nemá žádný smysl číst články na internetu a dávat pouze na rady svých kamarádek, protože co mohlo způsobit chutě na sladké jedné, může vám naprosto vyhovovat a naopak. Často navíc různé internetové diskuze mohou pouze vyděsit a zbytečně vystresovat. Důležité je neopomíjet své případné zdravotní komplikace, řídit se dle doporučení lékaře a pamatovat na to, co v boji s obezitou pomáhá nejlépe. Vyvážený jídelníček a sportovní aktivita, to žádné pilulky nenahradí, ani nezhatí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>