Monitoring a terapie obezity

Tato webová stránka slouží k nahrávání seminárních prací z předmětu B02329 Monitoring a terapie obezity. Seminární práce musí být v rozsahu jedné až dvou stran A4 původního VLASTNÍHO textu. Téma práce obdrží každý student na úvodní přednášce.

Přesný návod, jak odevzdat seminární práci, najdete na webu www.doktorweb.cz. Tam také najdete všeobecné informace týkající se výuky tohoto předmětu.

149 komentářů u Monitoring a terapie obezity

  1. Matoušková Karolína (NT 1251) - Motivace k hubnutí napsal:

    Obezita u dětí a mládeže je závažný problém, se kterým se setkáváme čím dál tím častěji. Mohou to mít na svědomí geny, ale také to může být způsobeno dnešním životním stylem, kdy děti tráví volný čas u počítačů či tabletů a tímto způsobem si hrají. A bohužel, v některých případech jsou to rodiče, kteří zapříčiní obezitu dítěte.
    Sestavení redukční diety pro dítě se v mnohém liší od redukční diety pro dospělého člověka. U těchto věkových kategorií nepočítáme BMI (body mass index), ale stavbu těla hodnotíme pomocí percentilových grafů, které jsou sestaveny podle věku a výšky či váhy. Normou u těchto grafů je percentil 50, ale rozmezí od 25 do 75 je stále známkou dobré tělesné stavby.
    U konkrétního příkladu 14-ti letého chlapce, který trpí obezitou prvního stupně budeme předpokládat hmotnostní percentil nad 90, tudíž váha bude vyšší než 68kg. Přičemž ideální váha takto starého chlapce při normální výšce je 54kg.
    Při sestavování redukčního režimu tohoto chlapce je důležité počítat s 0,9g bílkovin na kilogram ideální hmotnosti na den čili zhruba 49g/den. Co se týká zastoupení tuků v jídelníčku, rozmezí je dáno na 30 – 35% na den. Jelikož se zde ale snažíme o redukci váhy, nastavíme obsah tuku na 30% na den (u dětí není doporučováno tuto hranici více snižovat). A poslední hlavní živinou jsou sacharidy, ty by se měli pohybovat v rozmezí mezi 50 – 60%.
    Vhodný denní energetický příjem je také nedílnou součástí jakékoli diety a je nutné s ním počítat. U 14-ti letého chlapce je podle referenčních hodnot doporučeno 230kJ na kilogram hmotnosti na den.
    Po zhodnocení a propočítání současného příjmu energie by se nastavil doporučený příjem pro tuto konkrétní situaci. V případě, že by současný energetický příjem chlapce byl vyšší než doporučený příjem energie na ideální hmotnost, dále by se s touto doporučenou hodnotou nehýbalo, jelikož tato hodnota sama o sobě by byla pro chlapce redukční. A v opačném případě, když by byl současný energetický příjem nižší, nastavil by se doporučený příjem a ten se ještě o 10% snížil.
    Důležité je také dbát na dostatečné množství ovoce a zeleniny, které v dnešní době vypadávají z dnešních jídelníčků a samozřejmě na dostatek pitného režimu, nejlépe čisté vody a je vhodné vyvarovat se pití sladkých nápojů, které děti samozřejmě mají nejraději.
    Příkladem jídelníčku by tedy mohlo být :
    Snídaně – celozrnné pečivo, šunka, zelenina
    Svačina – ovoce
    Oběd – maso, brambory, zelenina
    Svačina – nízkotučný jogurt, zelenina
    Večeře – maso, rýže, zelenina
    Vytvořit u dětí motivaci k hubnutí není snadné a zvlášť v případě, kdy je dítě samo se sebou spokojeno a nevnímá potřebu svoji váhu redukovat a to ani v případě, kdy se jedná o obezitu. S tímto problémem se poté musí potýkat sami rodiče a jistě není snadné chlapci vysvětit jaké negativní následky pro něj obezita může mít, ať už se jedná o sociální komplikace nebo o komplikace zdravotní. A skutečnost, že všechny tyto problémy spojené s obezitou mohou mít následky do budoucího dospělého života, si jen málokteré dítě uvědomí.
    A na závěr, další důležitou součástí redukční diety ať u dítěte či u dospělého je sport. Aktivní pohyb je nezbytný pro zdravý životní styl, kterého bychom se měli snažit dosáhnout všichni.

  2. Cvičení při zvýšené teplotě napsal:

    Cvičení při zvýšených teplotách
    Ve většině sportovních odvětví je zcela nepřirozené, aby cvičení nebo sportovní utkání probíhalo při vysokých teplotách. Někdy se stane, že termín utkání je v den, kdy jsou extrémní teploty a sucho. Termíny jsou předem stanoveny, a tak zápas proběhne. Sportovcům se hůře dýchá, omdlévají, všechny úkony provádějí hůře, než v přirozeném podmínkách pro člověka. Toto můžeme každý rok vidět v lednu při Australian Open, někdy při fotbalových utkáních a dalších sportovních akcí.
    Paradoxně však existují sportovní odvětví, kde přirozeným prostředím jsou právě vysoké teploty, při kterých dopad tohoto sportu na člověka má spíše pozitivní účinky než negativní. Celkově vede ke zlepšení stavu organismu.
    Většina z nás má konkrétní zkušenost s návštěvou sauny. Jedná se o pasivní vysedávání v horkém prostředí, kdy se tělo zrychleně potí a člověk rychleji dýchá. Výsledkem tohoto procesu je očistění organismu, kdy se jedinec cítí lépe. Prostředí sauny vede ke zlepšení pleti, krevního oběhu a dalším pozitivním účinkům na lidském zdraví. Pozitivní důsledky návštěvy sauny se netýkají každého z nás. Zásadní pro používání sauny je, aby jedinec byl zdravý, především neměl problémy s dýcháním a srdcem.
    Myslím, že vliv vyšší teploty prostředí na člověka při cvičení je na každého jedince jiný. Nejznámějšími druhy cvičení při zvýšených teplotách jsou například Bikram yoga, hot pilates, hot core.
    Bikram yoga neboli Horká yoga
    Bikram yóga je cvičební program, který vznikl ze základní fyzické yógy. Cvičení se skládá z 26 póz klasické yógy a dvou dýchacích cvičení. Tato yóga probíhá v prostředí vyhřátém na 40 – 42 stupnů Celsia a to 90 minut. Každá pozice systematicky připravuje tělo i mysl na pozici následující. Pořadí je pevně dané, nikdy se nemění. Člověk posiluje a protahuje svaly celého těla. Soubor póz ovlivnuje všechny systémy lidského těla.
    Hot yóga začala nabývat na popularitě v 70. letech 20. století.
    Tuto yógu předcvičují jen certifikovaní cvičitelé.
    Některé vědecké výzkumy opravdu potvrdily pozitivní účinky Bikram yógy. Zjistilo se například, že její cvičení pomáhá obnovovat tkáně a omezovat chronická onemocnění. Měla by působit na pročištění lymfatického systému, podpořit stoprocentní roznos kyslíku ke všem bunkám, posílit imunitní systém, posílit srdeční činnost a krevní oběh, zvýšit kapacitu plic, protažení a posílení svalů, celkově uvolnit tělo od stresu a psychické zátěže a být pro člověka procesem, kdy si očistíme nejen tělo, ale i mysl od starostí a vysilujících myšlenek.
    Bikram yóga se praktikuje v prostředí se zvýšenou teplotou, aby nedocházelo ke ztrátě tělesné teploty do okolního prostředí. Když má tělo vyšší teplotu, je tedy prohřáté a lépe prokrvené – dochází k rychlejšímu rozcvičení a k lepší pružnosti svalů. Díky většímu pocení dochází k detoxikaci, otevírají póry a čistí plet´, a také dochází k stimulaci spalování uložených tuků.

    Myslím, že tento typ yógy je pro zdravé lidi určitě vhodnou volbou, jak své tělo zrelaxovat, protáhnout a zároveň zlepšit stav jeho jednotlivých částí. Určitě Bikram yóga působí pozitivně na lymfatický systém, na detoxikaci, na srdeční činnost, na dobré prokrvení končetin až do prstů… Yógou se naučíme správně dýchat a kyslík je transportován ke každé tělní bunce. Yógou dopřáváme tělu správný a zdravý pohyb.
    Cvičení Hot yógy má, ale také pár záporných aspektů. Například se tělo nadměrným pocením zbavuje velkého množství tekutin a tím dochází k dehydrataci. Pobývání v prostředí s vyšší teplotou může také způsobit hypertermii, kdy se tělo přehřívá. Pohyb v teple může vyvolat srdeční potíže, a také problémy s dýcháním. Určitě by se neměl člověk přeceňovat a přemáhat své síly, pokud není fyzicky yógy zdatný.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>