Monitoring a terapie obezity

Tato webová stránka slouží k nahrávání seminárních prací z předmětu B02329 Monitoring a terapie obezity. Seminární práce musí být v rozsahu jedné až dvou stran A4 původního VLASTNÍHO textu. Téma práce obdrží každý student na úvodní přednášce.

Přesný návod, jak odevzdat seminární práci, najdete na webu www.doktorweb.cz. Tam také najdete všeobecné informace týkající se výuky tohoto předmětu.

149 komentářů u Monitoring a terapie obezity

  1. Vitariánství a zdraví napsal:

    Kačerová Veronika
    Lidé žijící v dnešní moderní společnosti si čím dál více uvědomují, že náš konzumní svět není tak úplně v pořádku. Velkochovny zvířat, která zde vyrůstají za mizerných podmínek, výrobky v supermarketech za skvělou cenu, však s téměř nulovou výživovou hodnotou, a v neposlední řadě civilizační choroby, vedou lidi k zamyšlení a často i ke změně životního stylu. Možná právě proto se začali čím dál více objevovat nové výživové směry a jedním z nich je právě vitariánství.
    Název vitariánství pochází ze slova ,,vita“, což v překladu znamená ,,život“. Vitariáni se vyhýbají neživé stravě. Do neživé stravy řadí maso, tedy mrtvou tkáň zvířat, mléčné výrobky a zejména potraviny, které jsou tepelně upravené, protože tepelná úprava nad 42°C může zničit ve vodě rozpustné vitamíny, enzymy důležité pro správné trávení organismu a nespočet dalších zdraví prospěšných látek. Dále jsou zastánci vitariánství přesvědčeni, že život člověka v civilizaci je nepřirozený. Tato nepřirozenost je důvodem mnoha chorob. Je proto třeba vrátit se zpět do dob, kdy strava ještě nebyla nijak tepelně upravována. Do dob kdy jsme ještě nejedli maso a mléčné výrobky. Potom bude naše tělo zdravé. Je ale vitariánství skutečně dobré pro naše zdraví? Nemůže vynechání některých položek v našem jídelníčku zdraví spíše ohrozit?

    Podle mého názoru myšlenka vitariánství není úplně zcestná. Syrové ovoce a zelenina si skutečně zachovávají co největší množství živin. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že některé potraviny se bez tepelné úpravy stávají velice těžko stravitelnými. Jedná se například o potraviny, které obsahují celulózu. Díky vysoké teplotě můžeme tyto potraviny lépe strávit a nepotřebujeme takové množství našich enzymů.

    Dalším problémem který se týká konceptu vitariánství je, že je postaven i na úplném vynechání živočišných výrobků a to by mohlo dokonce některé zdravotní komplikace navodit. Ptáte se proč?

    Dobrým příkladem je vitamín B12, který je pro správné fungování organismu naprosto nezbytný. Podílí se na krvetvorbě, nervových procesech a mnoha dalších dějích v lidském těle. Člověk tento vitamín získává z velké části právě z živočišných potravin. Je proto poměrně důležité si při dodržování vitariánské diety hladinu vitamínu B12 kontrolovat a zařadit do jídelníčku i potraviny s vyšším obsahem tohoto vitamínu, popřípadě si pořídit nějaký doplněk stravy.

    Na co je ještě třeba dát si pozor je vyhýbání se vaječným žloutkům nebo mléčným výrobkům. To se možná může na první pohled zdát jako dobrý nápad. Vejce slepičí totiž obsahuje poměrně velké množství cholesterolu. A mléčné výrobky můžou také mít negativní vliv na naše zdraví. Měli by se jim vyhýbat všichni pacienti, kteří mají problémy s játry, protože mléčné výrobky játra poměrně dost zatěžují. To všechno naznačuje, že bychom se jim měli vyhýbat nebo neměli?

    Myslím si, že neměli. Totiž vynechání těchto výrobků může zapříčinit nedostatek vitamínu D. To by mohlo způsobit spoustu problémů jako například řídnutí kostí nebo oslabení obranyschopnosti organismu.

    Dále nesouhlasím s tvrzením některých vitariánů, že je potřeba zachovat co nejvíce enzymů v rostlinné stravě, protože nám pak pomáhají v lepším trávení. Nejedná se totiž o ty samé enzymy, které využívá náš trávicí trakt. Tyto enzymy slouží rostlinám, ne živočichům.

    Co se týče teorie, že bychom se měli vrátit zpět k jídelníčku našich dávných předků, já osobně jsem k ní poměrně kritická. Myslím si, že už je to přece jenom dlouhá doba, kdy člověk ještě neznal oheň a nevěděl jak potraviny tepelně zpracovávat a od těchto časů už se určitě jeho trávení hodně změnilo. Dále se domnívám, že možná právě to, že se člověk stal pantofágem a začal přijímat i živočišné bílkoviny našemu mozku umožnilo rozdílný vývoj oproti ostatním primátům.

    Vitariánství má spoustu nedostatků, ale na druhou stranu já osobně vím, že někomu skutečně může pomoci. Mám totiž v okolí několik lidí, kteří měli vážné zdravotní komplikace a právě vitariánská dieta je dokázala vyléčit.

    Jedním z nich je i má sestřenice, která měla dlouholeté problémy s tlustým střevem. Neustále se cítila unavená, téměř každá návštěva toalety pro ní byla utrpením. Když si s ní už medicína nevěděla rady, rozhodla se zvolit jinou alternativu- vitariánství. Už po prvním týdnu diety cítila, že únava odchází a všechny její zdravotní potíže časem skutečně zmizeli. Těžko říct, jestli se negativní dopad vitariánství časem neobjeví, ale zatím se to zdá být jako výborné řešení.

    Abych to shrnula, vitariánská dieta nám skutečně může pomoci překonat různé zdravotní problémy, ale bohužel nám může některé i navodit. Každý organismus je jiný a my sami bychom měli poznat, jestli je to pro nás ta správná cesta nebo ne.

  2. Tloustnutí po přechodu- Veronika Kuncířová napsal:

    Tloustnutí po přechodu

    Menopauza je přirozený fyziologický děj, který nastává u žen zhruba mezi čtyřiceti až šedesáti lety. Pohlavní orgány ženy přestávají plnit svoji funkci. Nastává ztráta menstruace, útlum funkce vaječníků, jehož následkem se snižuje tvorba estrogenů a progesteronu. Tyto změny provází většinou potíže, jako jsou bušení srdce, noční pocení, návaly horka, nespavost a jiné poruchy spánku, nervozita a podrážděnost, špatné libido, únava a ospalost.
    Po vyhasnutí funkce vaječníků se mění i metabolismus ženy, velká část žen proto přibírá na váze, pokud se tomuto problému dostatečně nevěnuje. Problém není v estetickém hledisku, jak si většina žen myslí, ale ve zdravotním stavu, který je přibývajícími kily ovlivňován. Přesun tuku z gynoidní do androidní pozice má za následek vzestup rizika inzulínové resistence, diabetes mellitus II. typu, hypertenze, cévní mozkové příhody, arytmie, ischemické choroby srdeční, karcinomu prsu i nemocí periferních cév. Mezi další problémy patří snížený podíl HDL cholesterolu, což vede zvýšení celkového cholesterolu v těle, a osteoporóza. Proto je nutné zařadit potraviny s vápníkem a menším množstvím tuku, hlavně s méně LDL cholesterolem a zvýšit pohybovou aktivitu, pokud to zdravotní stav dovoluje.

    Zadání: žena 64 let, 160 cm, 95 kg. Od přechodu přibrala 26 kg. Trpí bolestmi zad a kyčlí, tudíž se nemůže moc pohybovat. Má zvýšené jaterní testy, cholesterol a tlak.

    Žena má nyní BMI 37, což je obezita druhého stupně. Je tedy nutné její energetický příjem pozvolna snižovat. Nejprve o 2000 kJ a další měsíce v tom pokračovat, nenastanou- li další komplikace (nedodržování režimu, časté stavy hladu, přejídání..). Důležité dbát na pravidelnost přijmu stravy, vhodné potraviny, a pokud se po nějaké době, kdy se sníží hmotnost, zlepší i zdravotní stav, doporučuji zařadit i lehkou tělesnou aktivitu- procházky, lehká práce na zahradě, plavání atd.

    Vzorový jídelníček:
    Po:
    Snídaně: celozrnné dalamánky s Cottage Cheese, hruška, ovocný čaj
    Svačina: pomeranč, hrst ořechů
    Oběd: rajská polévka se lžičkou nízkotučné smetany (na dochucení), přírodní krůtí plátek s bramborem, okurkový salát
    Svačina: ovesné vločky, polotučné kefírové mléko
    Večeře: pohankové rizoto (mrkev, kukuřice, hrášek) přesypané hrstí sýru (max. 30% tuku v sušině)

    Út:
    Snídaně:ovesné vločky s medem, mandlemi, skořicí a polotučným mlékem zelený čaj
    Svačina: nízkotučný jogurt s banánem
    Oběd: bramborová polévka, těstoviny se špenátem a vejcem (pouze bílek)
    Svačina: lněný chléb s máslem a kuřecí šunkou, grapefruitový džus
    Večeře: vepřové maso na žampionech s rýží, červená paprika

    St:
    Snídaně: celozrnná bageta s ovčím sýrem, rajčata, slabá káva
    Svačina: meruňkový kompot
    Oběd: hovězí vývar, cizrnová kaše se kyselím zelím a dušenou krůtí šunkou
    Svačina: zeleninový salát (okurka, bílá a červená paprika, olivový olej)
    Večeře: pečený losos na bylinkách se zelenými fazolkami a bramborem

    Čt:
    Snídaně: ovesná kaše s malinami a medem, zelený čaj
    Svačina: tvaroh s ořechy a sezamovými a slunečnicovými semínky
    Oběd: dýňová polévka, kuřecí plátek s bramborovou kaší a kukuřicí
    Svačina: ovocný kysel
    Večeře: rozpečená celozrnná bageta s čerstvým špenátem a kozím sýrem a brusinkami

    Pá:
    Snídaně: slunečnicový chléb s máslem a krůtí šunkou, pomerančový fresh
    Svačina: ovocný salát (banán, jablko, hruška)
    Oběd: hrášková polévka, ovocné knedlíky se švestkami posypané tvarohem
    Svačina: salát z červené řepy
    Večeře: vepřové maso na kari s rýží a ananasem

    So:
    Snídaně: domácí musli s polotučným mlékem, ovocný čaj
    Svačina: kiwi
    Oběd: špenátový krém, fazole s drůbežími párky a kyselou okurkou
    Svačina: celozrnný dalamánek s máslem a sýrem (max. 30% v sušině)
    Večeře: těstovinový salát (rajče, okurka, nízkotučný jogurt) s tuňákem

    Ne:
    Snídaně: lněný chléb s pomazánkovým máslem a rajčetem, zázvorový čaj
    Svačina: třešňový kompot
    Oběd: česneková polévka, brambory s koprovou omáčkou a hovězím plátkem
    Svačina: zeleninový salát (ledový salát, pomeranč, jablko)
    Večeře: zapečený lilek se sýrem (max. 30% v sušině) a těstovinami

    Celkově je třeba zachovat dostatečný příjem tekutin, 1,5-2 litry vody, omezení alkoholu, kávy a soli (2-3g na den) kvůli vysokému tlaku. Vařit ve vodě nebo v páře. Snažíme se do jídelníčku zařazovat potraviny, které snižují hypertenzi a vysoký cholesterol v těle.
    Jelikož nemám k dispozici jídelníček klientky, netuším, jaké jsou její stravovací zvyklosti. Zařazení některých z nich a to v rozumné míře, může velice pomoci při přechodu ženy na nový způsob stravování (není dobré změnit vše ze dne na den).

    Zdroje:
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Menopauza
    http://nemoci.vitalion.cz/menopauza/
    http://www.stobklub.cz/clanek/menopauza-a-kila/
    http://www.tensoval.cz/jidelnicek.php
    http://www.vimcojim.cz/cs/spotrebitel/prevence-onemocneni/kardiovaskularni-onemocneni/Steroly—bojovnici-proti-vysokemu-cholesterolu__s647x7830.html

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>