Nízkoenergetická dieta

Základní pokyny

Základem nízkoenergetické diety  (někdy označované jako dieta nízkokalorická)  je omezení příjmu energie, ideálně v kombinaci se zvětšením energetického výdeje – a to hlavně pro rizikově obézní. Je to ono známé omezení přísunu kilojoulů (kJ, jednotka energie, dříve se používala jednotka kalorie či kilokalorie) a rozdělení jídla do několika menších denních dávek. Zkrátka dietní strava a celkově dietní jídelníček . Pro základní stanovení nízkoenergetické diety se vychází z denní spotřeby energie, kterou tělo vydává. A ta má velké rozmezí, protože každý je jiný, ve většině případů. Většinou však platí čím vyšší obezita, tím nižší energetický výdej. Orientačně se denní energetický výdej pohybuje obvykle mezi cca 10 až 13 tisíci kilojoulů (přesnější rozdělení výdeje energie podle pohlaví a pracovní vytíženosti lze nalézt v knize Univerzita hubnutí).

Ke snižování hmotnosti je třeba přijímat o 2 až 4 tisíce kilojoulů denně méně, než kolik je  energetický výdej organismu. Důsledkem by měl být váhový úbytek 0,5 až 1 kg týdně, 2kg pokud hubnoucí patří do kategorie „těžká obezita“. Takové hubnutí je optimální, odbourává se tuk. Během prvních 14 dnů hubnutí bývá úbytek rychlejší, protože dochází také k výraznému úbytku tekutin. Rychlejší váhový úbytek ale zase bývá dobrým povzbuzením do dalšího hubnutí, člověk pak spíše vydrží dietní jídelníček. (Pozn: tato dieta je vhodná i jako dieta při průjmu).

Obvykle se jídelníček sestavuje dle energetické tabulky, ale málokdo vydrží vařit pravidelně podle takových tabulek a přesně odvažovat hmotnost jednotlivých ingrediencí. Takže nízkoenergetická dieta se pak mnohdy modifikuje a používají se různé týdenní či měsíční rozpisy nebo modifikace JJP, což znamená „jez jen půl“, kdy hubnoucí člověk sní jen poloviční porci, než obvykle. A nebo se potraviny vybírají podle již získaných znalostí – která má joulů méně a která více, co je a není dietní strava. Obecně ale platí, že je dobré mít jídelníček pestrý a raději menší porce vícekrát denně. Při nízkoenergetické dietě je nejdůležitější omezení tuku v potravinách. To je dobré si pamatovat. Oproti bílkovinám a cukrům dodávají totiž tukové složky našemu tělu dvojnásobné množství energie, člověk se pak stává obézní rychleji.

ENERGETICKÉ TABULKY- nízkoenergetická dieta (dietní strava pro obézní) je k dispozici zde.

Nízkoenergetickou dietu lze rozdělit do několika typů dle denního energetického příjmu

1. typ určený – extrémní obezita: Lze jej použít pouze za hospitalizace v nemocnici, obvykle na dobu 3 týdnů. Denní příjem energie činí  2 600 kJ. U velmi těžké obezity se v nemocnicích střídá s intermitentní hladovkou – 5 dní hladovka, 2 dny 2600 kJ (bílkoviny 60 gramů, cukry 50 gramů, tuky 20 gramů), vše se 3x opakuje.

2. typ určený – těžká obezita: Denní energetický příjem je 4200 kJ. Tento typ se absolvuje pouze pod lékařským dohledem. U extrémních obezit navazuje na typ 1. Drží se obvykle maximálně 5 týdnů. Potom nastupuje přísně dietní strava, dieta jídelníček je individuální.

3. typ – dieta s příjmem 5400 kJ denně: Je vhodná pro intenzivní redukční režim v domácích podmínkách. Osvědčilo se i střídání 3. typu 3 x týdně se 4. typem 4 x týdně. Dieta je tak pro hubnoucí snesitelnější.

4. typ – dieta s příjmem 6300 kJ denně: Při této dietě je jídelníček možno již zpestřit. Zdraví lidé mohou absolvovat tento stupeň i po dobu několika týdnů, pokud dovedou sestavit jídelníček tak, aby obsahoval v optimálním poměru všechny základní živiny (hlavně bílkoviny, cukry a tuky). Obézní by měli při dlouhodobější aplikace konzultovat dietu s lékařek

5. typ – mírná dieta, obvykle s příjmem 8400 kJ denně: Tento typ je dostatečně účinný u osob středně těžce a těžce pracujících. Jídelníček je o něco volnější, ale dietní strava stále musí být základem.

Doma můžeme držet dietu 3., 4. a 5. typu, 1. a 2. typ se doporučuje pouze pod lékařským dohledem.

Jak dodržovat nízkoenergetický jídelníček

K dodržení nízkoenergetického jídelníčku je nutné hlídání a zejména zapisování množství snězeného jídla a spočítání energetického příjmu. Při hubnutí je vždy nutné mít energetický příjem nižší, než výdej.

Výhody nízkoenergetické diety: Cílem nízkoenergetické diety není její striktní dodržování, ale dlouhodobá úprava stávajících návyků tak, aby tento režim člověku vyhovoval. Postupně je vypěstována snaha hlídat si množství obsažených kilojoulů v potravě a ve výsledku tedy dochází k udržování celkové zdravé životosprávy.

Nevýhody nízkenergetické diety: Největší faktor neúspěšnosti u většiny diet, obzvláště u těch „hladových“, bývá lidský faktor, kdy člověk dietu nevydrží a přejí se. Pak si řekne, že už tu dietu opravdu, ale opravdu začne, což mu vydrží do chvíle, než zase dostane hlad. Při nízkoenergetické  dietě je velice důležitá motivace zhubnout a síla vůle. Velmi se také osvědčilo dietu kombinovat s vlákninovými tabletami Středa life, neboť vláknina v těchto tabletách dá člověku pocit sytosti bez zbytečných kalorií. Kromě toho dodají tělu potřebné vitamíny a minerály, kterých má tělo při redukční dietě vždy nedostatek. Redukční dieta je totiž vždy šizení organismu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>