Diety na hubnutí

Základní poučka: redukční dieta není návodem na zdravou životosprávu. Slouží k dočasnému použití s cílem snížit hmotnost obézního jedince. Po skončení redukční diety by měla následovat racionální životospráva. Každá redukční dieta organismus šidí. Buď na energii nebo na některých živinách. Dieta by nikdy neměla být návodem k trvalému používání.

Redukční dieta je základním předpokladem pro hubnutí. Dokonce důležitější než výdej energie cvičením. Skutečný výdej energie při pohybové aktivitě je relativně méně významný ve srovnáním, kolik energie ušetříme při dietě. Abychom spálili energii, kterou nám dodá klasický nedělní oběd: vepřo-knedlo-zelo (porce v průměru 3650 kJ) s pivem desítkou (půllitr 750 kJ), musíme cvičit rekreační gymnastiku (průměrná spotřeba 924 kJ za hodinu) nepřetržitě 4 a tři čtvrtě hodiny nebo hrát bez přestávky tenis 2 a půl hodiny (spotřeba 1700 kJ za hodinu). Aktivní z vrcholoví sportovci jsou trénovaní a dokážou vyvinout úsilí, při němž spálí hodně energie. Běžný jedinec není trénován pohyb u něj nevede k výraznému výdeji energie.

Existuje dokonalá dieta? Ne. Ve světě existuje několik dietologických přístupů. Lékaři a odborníci v Evropě razí teorii, že i při redukční dietě má být zachován správný poměr živin (sacharidů, tuků a bílkovin) a je třeba jen omezit přísun energie (kalorií) celkově. V Americe a Austrálii na kalorie tolik nehledí a dietologové doporučují sledovat hlavně obsah sacharidů v potravinách.

Ideální pravidlo: nejlépe se shazuje s jednoduchou dietou. Při výběru diety by si měl každý najít takovou, která mu vyhovuje nejvíce. Můžete se poradit s lékařem – obezitologem. Poradíte-li se s výživovým poradcem, počítejte obvykle s komerční nabídkou. Taková je dnes u nás situace, hubnutí je často byznys. K získání Živnostenského listu se nedokládá v ČR žádné vzdělání ani kvalifikace. Rady pro zdraví a zdravou výživu může provozovat na základě volné živnosti kdokoli.

Komentáře nejsou povoleny.